Wyprawa do Azji Południowo-Wschodniej. Samoloty. Rachunek za podróż.

Bilet główny

Często podkreślam, że to nie ja wybieram dokąd lecę, to lotnicze okazje są głównym pomysłodawcą wakacyjnych przygód. Nie minęło nawet pięć minut od wrzucenia oferty taniego przelotu do Bangkoku, a ja już organizowałem ekipę na wyjazd – w ciągu kilkudziesięciu minut była nas już czwórka, w ciągu kolejnej doby załatwiałem kolejne 4 bilety. Łącznie zebrało się osiem osób, które na 9 miesięcy przed wylotem zdecydowały się kupić przelot ukraińskimi liniami lotniczymi UIA pomimo niepewnej sytuacji politycznej za naszą wschodnią granicą. Bilety na trasie Mediolan Malpensa – Kijów Boryspol – Bangkok Suvaranbhumi – Kijów Boryspol – Sztokholm Arlanda kosztowały nas 1051 PLN. Bilety kupowaliśmy przez Flipo.pl. Bardzo miłą niespodzianką od linii UIA był darmowy upgrade do klasy Economy Premium na przelocie międzykontynentalnym wart normalnie 250$ w jedną stronę.

Doloty do portów europejskich

Jak zapewne zauważyliście, tak tani lot wymagał dodatkowych wydatków na dostanie się do Mediolanu oraz powrót ze Sztokholmu. Część naszej ośmioosobowej ekipy wykupiła loty z Warszawy przez Kijów do Bangkoku za ponad 1700 PLN. Ja postanowiłem zmieścić się w mniejszej kwocie. Początkowo próbowałem zgrać nasz powrót z lotami Ryanaira ze Sztokholmu do Krakowa lub Katowic, ale koszty transferu pomiędzy lotniskami Arlanda (gdzie lata UIA) oraz Skavsta (skąd latają tanie linie lotnicze) były zbyt duże. Ostatecznie przeszukując internet, przegrzebując wszystkie dostępne multiwyszukiwarki połączeń lotniczych, udaje mi się kupić bilet lotniczy z Kijowa do Lwowa za 3 euro (również liniami UIA, kupowane przez portugalskiego Budgetair). To nawet lepiej, przy okazji możemy wyskoczyć na Kijów i w dodatku za pieniądze dużo mniejsze niż transfer pomiędzy sztokholmskimi lotniskami. Z lotu na trasie Kijów – Sztokholm możemy spokojnie zrezygnować, bo jest ostatnim odcinkiem na rezerwacji. Należy pamiętać, że jeśli chcielibyśmy zrezygnować z jakiegokolwiek innego lotu na rezerwacji to automatycznie skasowane zostałyby pozostałe odcinki. Dlatego też musimy lecieć z Mediolanu, a nie, na przykład, wsiąść dopiero w Kijowie. Na ratunek przybywa nam Ryanair. Kupujemy bilety z Krakowa do Mediolanu Bergamo za 209zł (jest to jedyny bilet podczas całej wycieczki, który kupiłem drożej niż jakakolwiek inna osoba biorąca udział w wycieczce – bilet można było kupić już za 139zł). W samym miasteczku położonym 60 kilometrów na wschód od Mediolanu mamy niecałą dobę, którą wykorzystać możemy na zwiedzanie. Transfery pomiędzy lotniskami w Mediolanie zostaną uwzględnione w innym poście. O tym, jak dostać się z Lwowa do Krakowa pisałem już na blogu tutaj.

Trasa po Azji Południowo-Wschodniej

Większość lotów po Azji kolekcjonowaliśmy pomiędzy grudniem a marcem, czyli na 6-9 miesięcy przed wylotem. Wspólnie postanowiliśmy, że podczas naszej wycieczki chcemy zahaczyć o Wietnam, odwiedzić kambodżańskie Angkor Wat, Singapur i odpocząć na indonezyjskim Bali. Warte podkreślenia jest to, że planując wycieczkę dla ośmiu osób, trudno o uzyskanie takich samych cen dla wszystkich – jesteśmy dla siebie konkurentami w walce o tanie bilety. Miałem przyjemność planować całą trasę, więc bilety kupowałem jako pierwszy. Część osób nie podążała za moimi wskazówkami i zwlekała z zakupem biletów nawet do miesiąca przed wylotem, co przełożyło się na znacznie wyższe ceny lotów. Spośród wszystkich lotów po Azji, z różnych powodów, tylko na dwóch lecieliśmy wszyscy w ósemkę.

źródło: gcmap.com
  • Bangkok Don Mueang – Hanoi (AirAsia)

Lot z Bangkoku do Hanoi kosztował nas 233zł od osoby. Część z nas wykupiła dodatkowo bagaż nadawany, co znacząco zwiększyło koszty przelotów. AirAsia pozwala na wniesienie na pokład bagażu podręcznego do 7 kilogramów. W praktyce z łatwością można wnieść 2 plecaki o wadze przewyższającej tę dozwoloną.

• Hanoi – Danang oraz Hue – Ho Chi Minh City (VietJetAir)

Loty po Wietnamie polecam kupić u nowego wietnamskiego przewoźnika – są wielokrotnie tańsze niż przejazdy autobusem po tym kraju. W cenę biletu nie jest wliczony bagaż nadawany. Bagaż podręczny był skrupulatnie ważony przed każdym lotem na stanowisku check-in (dozwolone jest 7 kilogramów). Za bilety płacimy odpowiednio 123 i 55 PLN. Zakupu dokonujemy na stronie pośrednika.

• Phnom Penh – Siem Reap (Bassaka Air)

Ze stolicy Kambodży do tajemniczego Angkor Wat postanowiliśmy polecieć samolotem i zaoszczędzić cenny czas. Bilet kosztowały tylko 6$ więcej niż jadący 6 godzin autobus nocny (74 PLN za lot). Co do samej linii lotniczej byliśmy trochę sceptyczni. Jest to dopiero rozwijający się przewoźnik i komentarze na temat jego działalności nie były zachwycające. Według mnie Bassaka Air świadczą bardzo dobre usługi lotnicze. Błyskawiczny check-in, dobre godziny lotów, darmowe napoje i jedzenie na pokładzie. Jedynym problemem był zakup biletów – po zaznaczeniu opcji „wyślij bilety na e-maila” wiadomość nigdy nie przyszła. Warto gdzieś wcześniej zapisać swój numer rezerwacji.

• Siem Reap – Bangkok Don Mueang (AirAsia)

Kolejny lot tym przewoźnikiem podczas naszej wyprawy. Co do zakupienia tego biletu pojawiło się dużo wątpliwości. Chcieliśmy mieć jak najwięcej czasu w Siem Reap i nie mieliśmy czasu na poświęcenie całego dnia na podróż pomiędzy Kambodżą a Tajlandią, dlatego też zakupiliśmy dość drogi bilet pomiędzy tymi dwoma miastami – 154 PLN. Dodatkowym plusem tego lotu było to, że lot odbywał się późno wieczorem (22:45-23:45) – dałoby nam to cały dzień więcej w Kambodży (zamiast w autobusie). Pech chciał, że AirAsia zrezygnowała z późnowieczornych lotów. Część z nas zmuszona była zmienić lot na wcześniejszą godzinę, reszta kupiła lot bezpośrednio do Kuala Lumpur.

• Bangkok Don Mueang – Kuala Lumpur (Thai Lion Air)

Bilet kosztował nas 214 PLN. Thai Lion Air świadczy na tej trasie doskonałe usługi. Bagaż nadawany wliczony jest w cenę biletu, za darmo na pokładzie dostajemy przekąskę i wodę, a cały samolot wyposażony jest w indywidualny system rozrywki. Za dodatkową opłatą można korzystać z wifi.

• Kuala Lumpur – Singapur (Tiger Air)

Pomiędzy Singapurem a Kuala Lumpur odbywa się kilkadziesiąt lotów dziennie. Do dyspozycji mamy ponad siedem różnych linii lotniczych. Wybraliśmy linię Tiger Air dlatego, że akurat miała promocję i promocja ta nałożyła się z promocją u pośrednika Bravofly. Wykorzystując sytuację oraz chcąc być bardziej elastycznymi, kupujemy trzy loty na trzy kolejne dni na tej samej trasie. Później zdecydujemy, czy chcemy zostać dłużej w Malezji, czy od razu lecieć do Singapuru. Za każdy jeden bilet płacimy 8 groszy.

• Kuala Lumpur Subang – Penang – KL Subang – Johor Bahru (Malindo Air)

Podobnie jak powyżej, korzystamy z nakładających się promocji i postanawiamy wyskoczyć na jeden dzień na malezyjską wyspę Penang. Bilet na trasie Subang – Penang wcześnie rano kosztuje 1,6 PLN od osoby. Kupujemy dwa powroty – jeden na godzinę 21, drugi na 23 – będziemy bardziej elastyczni podczas powrotu. Cena każdego lotu to 1,4 PLN. Lot z lotniska Subang do Johor Bahru (leżącego przy granicy z Singapurem) kosztuje 1,6 PLN. Malindo Air to linia z rodziny Thai Lion Air – w cenę biletu wliczony jest bagaż nadawany i poczęstunek.

• Singapur – Bali Denpasar (JetStar) oraz Bali Denpasar – Bangkok Don Mueang (AirAsia)

Oba bilety kupujemy bezpośrednio na stronach przewoźników. W cenę biletu (odpowiednio 282 i 288 PLN) nie jest wliczony bagaż nadawany.

Podsumowanie

Za wszystkie 21 lotów płacimy łącznie około 2700 PLN. Czy dało się taniej? Oczywiście, że tak! Wystarczyło polować na oferty promocyjne tanich linii lotniczych. Mimo wszystko jestem zadowolony z ostatecznej ceny za wszystkie przeloty. Średnio za lot płaciliśmy 129zł, co ostatecznie daje dość dobre 9 groszy za kilometr lotu czy jak ktoś woli ponad 11 kilometrów na każdą wydaną złotówkę.

Jeśli podobał Ci się wpis i chcesz być na bieżąco z kolejnymi – polub FANPAGE’A lub profil na INSTAGRAMIE. Dzięki!

Reklamy

3 myśli nt. „Wyprawa do Azji Południowo-Wschodniej. Samoloty. Rachunek za podróż.”

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )